Boot-deel initiatieven: wolf in schaapskleren

In de brief van de wethouder aan de raadscommissie Financiën d.d. 30 april 2015 wordt ingegaan op de zogeheten boot-deel initiatieven en de nota Varen in Amsterdam. Hier zijn kritische kanttekeningen bij te plaatsen.

Delen of huren?

Allereerst rijst de vraag welke definitie wordt gehanteerd bij het verschil tussen delen en huren. Huren is ‘het gebruik van goederen die aan een ander toebehoren in ruil voor een vergoeding’. Delen daarentegen ligt in lijn met lenen of kosteloos gebruik, al dan niet tegen een onkostenvergoeding. Een winstoogmerk hoort thuis bij huren, niet bij delen.

De term boot-deel initiatieven is daarom misleidend, het gaat hier namelijk niet om delen, maar om huren. De brief spreekt over platformen die als tussenpersoon optreden. Het bestaansrecht van deze platformen is gebaseerd op een commissie over de huursom die bij de klant in rekening wordt gebracht, net als bij de genoemde voorbeelden AirBnB en Uber. Er is hier dus sprake van delen tegen betaling, een commercieel verdienmodel, en dus van huren.

Regulering is noodzakelijk

De boten die worden aangeboden via de commerciële deelplatformen moeten net als alle andere boten die worden verhuurd een exploitatievergunning hebben. Regulering is cruciaal om de grachten op een verantwoorde wijze bevaarbaar te houden. Passagiersvervoer door professionele bedrijven die onderhavig zijn aan de toepasselijke voorschriften en wet- en regelgeving maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. De gemeente Amsterdam neemt een onverantwoord risico met de kwaliteit van de openbare ruime door uitsluitend exploitanten die zonder “deelplatform” opereren te reguleren en illegale verhuur via “deelplatformen” (verhuur zonder exploitatievergunning) ongebreideld toe te staan.

Gepubliceerd door

Een gedachte over “Boot-deel initiatieven: wolf in schaapskleren”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *